image Alla har vi dagar när livet känns helt hopplöst och allt bara jävlas. Så är livet, upp och ner, som en berg-och-dalbana. Inget konstigt alls. Och tänk vad trist om allt bara vara tipptopp och strålande jämt, eller bara hopplöst och jävligt jämt. Då skulle vi ju aldrig veta om något annat än bara det ena eller det andra läget. Ingen variation liksom.

Men du som är högkänslig vet nog extra mycket vad jag menar. För oss kan kontrasterna blir just så enorma från den ena dagen till den andra. Från extrem glädje och allt är på topp till en blöt fläck på golvet. Och ibland flera olika starka känslolägen under samma dag. Det tar energi.

När du har dagar då du känner dig helt under isen och det känns som att du aldrig mer vill kliva upp ur sängen någonsin. Eller en när en dag på jobbet bara inte funkar. Du är helt dränerad på energi och känslostormarna är extra påfrestande. Känn dig då trygg i tanken med att ALLA dagar inte kommer vara så här. Konstatera bara att okej, nu mår jag så här i dag. Och sluta sedan att tänka på det. Acceptera och släpp.

Lyft dig själv och ge dig glädje, genom att utan begränsningar se dig själv en dag när du är på topp och mår som bäst. Var befinner du dig då? Vad gör du? Vem är där med dig? Hur ser det ut? Vad ser du för färger? Hur doftar det? Vad skrattar du åt just nu?

Nästa dag är det en ny dag full av möjligheter och då kommer du inte ens att fatta varför du kände som du gjorde. Så låt inte dåliga dagar ta över din sinnesstämning och skapa onödiga tankar, känslor och oro. Men kämpa heller inte emot, tillåt alla känslor som kommer. Konstatera bara att de finns där OCH ägna det ingen uppmärksamhet.

Hur ska jag klara av det? Det går inte, tänker du kanske. Förstår dig verkligen. Att förändra sitt tankemönster är ingen quick fix. Men det går när Du väljer att bestämma dig. Jag vet själv, och vill nu gärna bidra med mina erfarenheter och nya kunskaper för att stötta dig som känner att du har svårt att hantera och acceptera din högkänslighet.

Är du högkänslig och lider av detta på jobbet eller i livet? Behöver du stöd med att hjälpa dig själv att hantera känslostormarna och under-isen-dagarna? Vill du kunna styra dig själv, hitta balans, må bra på jobbet och skapa en bra arbetsmiljö för dig själv och dina kollegor? Tveka inte att kontakta mig.

Jag erbjuder coachingsamtal där vi i ett samarbete använder oss av bland annat den nya vågens KBTACT-baserad coaching. ACT står för Acceptans and Commitment Therapy/Training. Det är en beteendeinriktad metod för psykologi och coaching som syftar till att hjälpa dig att hitta ett kraftfullt förhållningssätt till tankar och känslor för att kunna skapa ett rikt, värdefullt och meningsfullt liv. Vi använder också andra modeller och verktyg, helt anpassat efter dina behov. Du sätter agendan för vad Du vill förändra, förbättra eller uppnå.

Känner du att detta skulle kunna vara något för dig? Varmt välkommen att kontakta mig och berätta om dina behov, funderingar, eller om du vill fråga om något. Det finns inga dumma frågor, bara de som aldrig ställs.

För arbetsplatser: Jag erbjuder också föreläsningar om högkänslighet i arbetslivet – Högkänslig på jobbet – hur är det? – följ med på en arbetsdag.

Vill även varmt rekommendera dig som är högkänslig och behöver stärka din självkänsla att läsa detta ”Är du begåvad med en hög känslighet?”

Ta hand om DIG! Kom ihåg att du är värdefull och unik! 

”Alla har rätt till ett bra arbetsliv”

Annonser